Henger du med i den digitale utviklingen?

05.04.2022

Det skjer mye og store endinger i kjøpsmønsteret til dine kunder som kan få drastiske konsekvenser for din virksomhet om du velger å overse dette. Tiden etter Covid har vist at netthandelen virkelig har tatt fart og går seirende ut av kampen om kundene. Spesielt gjelder veksten handel via mobiltelefon,- en slag «on - the Go» løsning for folk i farta.

For å underbygge dette har vi sett på rapporter fra SSB, finans Norge og e-andel basert på Norge.

Basert på mulige kjøpere i alderen 16-79 år har:

*  99 % har tilgang til internett.

*  96 % benytter e-post på nett

*  95 % bruker internett for sine banktjenester

  • To av ti nordmenn informerer om at de handler oftere på nett i dag sammenlignet med før pandemien
  • Stod for en omsetning via netthandel for mer enn 156 milliarder norske kroner
  • Med stor nedgang i forbruk på reiser og billetter, skjøt kjøp av fysiske varer i været, og mer enn doblet seg fra 2019.

Hvilke grep bør jeg som bedriftseier ta?:

For å demme opp og sikre at virksomheten får del i denne utviklingen, tenker de fleste bedriftseiere at de vil:

  • Starte eller utvikle driften med en nettbutikk
  • Digitalisere virksomheten
  • Øke bedriftens synligheten på nett
  • Forenkle prosessene og gjøre det enklere for kunder å handle fra bedriften på nett

Mange bedrifter investerer nå store summer i sine nettbutikker. Et av de viktigste spørsmålene som må besvares er; Hvordan sikre at potensielle kjøpere velger akkurat din nettbutikk?

For å forstå hvordan potensielle kjøpere vurderer og beslutter hvordan de skal handle vil kriteriene nedenfor være kritiske.

Dette er faktorer som forbrukerne sier betyr noe om dagens netthandel:

  • Bredere og bedre utvalg
  • Enklere, praktisk og mer fleksibelt,- jeg kan handle når det passer for meg!
  • Umiddelbar tilbakemelding på tilgjengelighet på produktet/ tjenesten
  • Økonomi, ofte salg og rabatter via kampanjer og kupongerrabatt/gavekort

Motargumentene fra kjøpere som velger å avbryte kjøp på nettet og heller kjøpe produktene i fysisk butikk er:

  • Utrygghet mht. valg av størrelser og kvalitet på varene
  • Ønsker å «ta og føle» på varen
  • Over 50% avbryter kjøpet når totalprisen øker etter at frakt og eventuell toll er lagt til
  • 21 % avbryter kjøpet fordi «check - out prosessen oppfattes som lite kundevennlig er tungvint og omfattende

Kan jeg selge min varer og tjenester på nett?

Handlemønsteret er fremdeles slik at det blir handlet mer i fysisk butikk enn på nett i de aller fleste kategorier i Norge. Det er kun to katagorier som har et omvendt kjøpsmønster i følge SSB og det er kategorien for underholdning og markedet for erotiske artikler.

Etter hva en leser på nett har 77 % av butikker og kjeder websider knyttet opp i mot virksomheten. Utviklingen av websider, landings sider for virtuelle butikker viser faktisk at flere av de varer og tjenester vi i omsetter i fysiske butikk, også enkelt kan gjøres salgbare på nett. Vi har fokusert på kategorien B2B ogB2C.

For å gjøre overgangen fra fysisk til digital butikk , kan det i de fleste tilfeller være bedre og en lavere kostnad å få hjelp av kvalifiserte personer enn å prøve ut selv.

Hvordan bli synlig på nett?

For å bli synlig i dagens hektiske netthverdag er det avgjørende å være aktiv på sosiale mediene tilpasset for din virksomhet og det markedet som du ønsker å nå. Iflg. profesjonelle som jobber med slike mediene, vil over 90 % av dagens bedrifter har et stort forbedringspotensialet på soiale medier uavhengig av om de er en liten eller stor bedrift.

I linker nedenfor finner du noen artikler jeg har skrevet tidligere rundt dette temaet. Her ligger det selvfølgelig flere AI - hemmeligheter knyttet opp til løsningene. Jeg har lang og bred erfaring innenfor betalingsløsninger, og jeg har tenkt ut gode løsninger.

Her finner du oss

Med bakgrunn i fakta som er tatt med i denne artikkelen er du velkommen til å kontakte meg på www.iZiibuy.no for en diskusjon og profesjonelle råd om hvordan du kan ta din virksomhet «to the next level» Det er vel anvendt tid og penger. 

Kilder: https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/varehandel/artikler/netthandelen-hoyere-enn-noen-gang 

Bruk av IKT i husholdningene (ssb.no)

Forfatter: Trond Paulsen